Z życia gminy

"ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ"- edycja 2024

W związku z ogłoszeniem Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ”- edycja 2024 współfinansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego informujemy o rozpoczęciu naboru osób do udziału w programie.


Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej  jako formy
ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz
funkcjonowaniu w życiu społecznym


1. Adresatami Programu są:


1) dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności
łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności –
konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze
znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności
stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia,
rehabilitacji i edukacji oraz
2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i
art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

2. Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny
uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi
razem z uczestnikiem:


1) posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących
zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby
starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka,
siostra PCK, fizjoterapeuta; lub
2) posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w
udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np.
doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w
formie wolontariatu; lub
3) wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby
małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu
„Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”
4) posiadanie doświadczenia, o którym mowa w pkt 2, może zostać udokumentowane
pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy
osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna, (a
więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości
prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością.
Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy
osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu.


3. Na potrzeby realizacji Programu za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych
lub zstępnych, małżonka, rodzeństwo, teściów, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz
osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku
przysposobienia z uczestnikiem.


4. W pierwszej kolejności, asystentem może zostać osoba wskazana przez uczestnika lub
jego opiekuna prawnego, z uwzględnieniem postanowień ust. 4 pkt 3. Jeżeli asystent nie
zostanie wskazany przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, asystenta wskazuje
gmina

 

5. W przypadku, gdy usługi asystencji osobistej będą świadczone na rzecz dzieci z
niepełnosprawnościami do ukończenia 16. roku życia z orzeczeniem o
niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o
niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby
w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz
konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego
leczenia, rehabilitacji i edukacji, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi
asystencji osobistej, wymagane jest także:
1) zaświadczenie o niekaralności;
2) informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
w postaci wydruku pobranej informacji z Rejestru;
3) pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego
dziecka z niepełnosprawnością.


6. Gmina przyznaje usługi asystencji osobistej na podstawie Karty zgłoszenia do
Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” edycja 2024, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu.


7. Gmina, przyznając usługi asystencji osobistej, w pierwszej kolejności uwzględnia
potrzeby:
1) osób posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepoprawności;
2) osób posiadających orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym
stopniu niepełnosprawności, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997
r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
2) osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają
możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.


8. Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z
niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny
osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w
rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;


4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z
otoczeniem.


9. Usługa asystencji osobistej na terenie szkoły lub placówki oświatowej może być
realizowana wyłącznie w przypadku, gdy szkoła nie zapewnia tej usługi.


10. Wzór Karty zakresu czynności w ramach usługi asystencji osobistej do Programu stanowi załącznik nr 8 do Programu.
11. Zadaniem asystenta nie jest podejmowanie decyzji za osobę z niepełnosprawnością, lecz
wyłącznie udzielenie jej pomocy lub wsparcia w realizacji osobistych celów.


11. Asystent realizuje usługi wyłącznie na rzecz osoby z niepełnosprawnością, na podstawie
jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, w tym członków
rodziny osoby z niepełnosprawnością.


12. W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi
opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12
marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901), inne usługi finansowane
w ramach Funduszu albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, finansowane ze środków publicznych.


13. Usługi asystencji osobistej mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w
tygodniu, przy czym przez tego samego asystenta maksymalnie do 12 godzin na dobę.
Przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której
asystent rozpoczyna realizację usługi asystencji osobistej. Do czasu realizacji usługi
asystencji osobistej nie wlicza się czasu dojazdu do i od uczestnika.


14 . Uczestnik Programu za usługi asystencji osobistej nie ponosi odpłatności.

Karty zgłoszenia do Programu  przyjmuje Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej w godz. od 7.30 do 15.30  do dnia 14.09.2023r.  Można również poinformować telefonicznie o chęci uczestnictwa w Programie pod numerem 63 2798001 , 519693468

Treść Ogłoszenia o naborze oraz Programu wraz z załącznikami dostępna jest na stronie Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych pod adresem:

https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1478,nabor-wnioskow-w-ramach-programu-resortowego-ministra-rodziny-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2024

 

ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ-...

Pliki do pobrania

  • Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością - edycja 2024 - 1.58MB Pobierz Czytaj
Obchody Święta Konstytucji 3 Maja oraz Gminnego Dnia...

Obchody Święta Konstytucji 3 Maja...

Burmistrz Dobrej oraz Zarząd Oddziału Miejsko-Gminnego OSP w Dobrej zapraszają mieszkańców gminy Dobra na uroczyste obchody ŚWIĘTA KONSTYTUCJI 3 MAJA ORAZ GMINNEGO DNIA STRAŻAKA W...

2 maja 2024 roku - pierwsza (inauguracyjna) Sesja Rady...

2 maja 2024 roku - pierwsza...

Szanowni Mieszkańcy Gminy i Miasta Dobra W imieniu Samorządu Gminy Dobra oraz własnym zapraszam serdecznie na I Sesję Rady Miejskiej w Dobrej IX kadencji (2024-2029). Sesja odbędzie się...

Europejski Tydzień Szczepień 2024 r. - PSSE Turek

Europejski Tydzień Szczepień 2024...

Szanowni Państwo, z okazji Europejskiego Tygodnia Szczepień, przypadającego w dniach 21–27 kwietnia 2024 r., Państwowa Inspekcja Sanitarna w Turku po raz kolejny przystępuje do...

„Makulaturę zbieramy o środowisko dbamy”

„Makulaturę zbieramy o środowisko...

Szanowni Państwo. Urząd Miejski w Dobrej, Zespół Szkolno - Przedszkolny w Dobrej Zespół Szkolno - Przedszkolny w Piekarach Biblioteka Publiczna w...

Gmina Dobra przyjazna zwierzętom

Gmina Dobra przyjazna zwierzętom

Burmistrz Dobrej pozyskał kolejne środki zewnętrzne na rozwój gminy. Tym razem Gmina Dobra uzyskała dotację celową z zakresu wsparcia działań mających na celu minimalizowanie...

Wielkopolska Wiara - zdobądź nawet 7 000,00 zł na...

Wielkopolska Wiara - zdobądź nawet...

Jubileuszowa edycja Wielkopolskiej Wiary. Zdobądź 7.000 zł na społeczne działania.                Do 7.000 zł mogą...

Przerwa w dostawie wody

Przerwa w dostawie wody

Zakład Gospodarki Komunalnej w Dobrej informuje, że z uwagi na awarię sieci wodociągowej, w dniu 10 kwietnia 2024 r.  (środa) nastąpi przerwa w dostawie wody w Dobrej na ulicach...

Weź udział w kolejnym etapie! - Gminny Program...

Weź udział w kolejnym etapie! -...

Włącz się! Przedstaw swoje pomysły! Aktywnie działaj, aby Tobie i Twoim bliskim w Gminie Dobra żyło się lepiej! Zapraszamy i czekamy na propozycje działań, które ożywią...